Veel ondernemers denken niet eens na over hoe effectief ze hun budget voor marketingpromotie besteden. Als u uw project echt als een bedrijf behandelt en wilt dat het zich voortdurend ontwikkelt en uw winst groeit, moet u leren hoe u de effectiviteit van reclame kunt evalueren en niet bang zijn voor cijfers. Zakendoen gaat in de eerste plaats over geld, en u kunt niet beheren wat u niet meet. Merk op dat verschillende marketeers en analisten verschillende statistieken gebruiken om prestaties te meten en ze zelfs als verschillende formules beschouwen, er is niet één standaard. U moet uw aanpak kiezen en deze als een standaard in uw bedrijf implementeren. Voorspelling Voordat u een marketingactiviteit start, moet u beoordelen hoe effectief deze kan zijn. De voorspelling is natuurlijk niet altijd nauwkeurig. Als we het hebben over contextuele en gerichte advertenties, dan is het in principe onmogelijk om nauwkeurige berekeningen te maken voordat u uw eigen testcampagnes start en analyseert. Toch is enige voorbereiding de moeite waard. Benader één (eenvoudiger): Bepaal de doelen die u wilt bereiken. Het kan bijvoorbeeld gaan om acquisitie van nieuwe klanten, merkbekendheid, klantretentie en retentie. Dit is het antwoord op de vraag: “Waarom geeft u advertenties weer?” Bepaal uw marketingbudget. Meestal wordt de planning gedaan voor een maand, kwartaal, zes maanden en een jaar. Het is ook logisch om het budget over verschillende kanalen te verdelen. Bereken hoeveel nieuwe klanten u moet aantrekken om uw investering terug te verdienen en te verdienen. Evalueer de potentiële kansen van marketingactiviteiten (advertentiekanaal) en beslis of u erin wilt investeren De volgende stap is om het potentieel van deze tentoonstelling te beoordelen. Het bedrijf kan bij de organisatoren navragen hoeveel bezoekers vorig jaar waren; wie is het belangrijkste publiek; je kan de contacten van de exposanten uit voorgaande jaren terugvinden en vragen of ze van plan zijn dit jaar deel te nemen (deze informatie kan ook opgevraagd worden bij de organisatoren of inzien op de website). Een dergelijke beoordeling maakt het mogelijk om over deelname te beslissen. De belangrijkste vraag is: kan het bedrijf de KPI van minimaal 25 klanten sluiten? Benader twee (meer gedetailleerd):
Doe de ontbinding. Bij deze stap kunt u advertentiecampagnes stoppen en een test uitvoeren om de kosten van een klik, websiteconversie en verkoopafdeling te controleren. Maar zodat het testbudget niet inefficiënt wordt besteed, is het logisch om een decompositie uit te voeren. Als u de gemiddelde conversie van de site van bezoeker naar aanvraag / oproep en de gemiddelde conversie van de verkoopafdeling van aanvraag naar aankoop niet weet, kunt u de totale conversie nemen als 1-1,5%. Natuurlijk zullen de berekende indicatoren verschillen van de echte. Daarom is het na de fase van prognoses en berekeningen tijd om door te gaan met het lanceren van reclamecampagnes, het testen en aanpassen van berekeningen. Reclame lancering Als u van plan bent zelf reclamecampagnes uit te voeren, ga dan verder met de uitgevoerde berekeningen. Monitor vervolgens statistieken, analyseer resultaten, optimaliseer campagnes. Als uw advertentie wordt beheerd door een aannemer, moet u hem niet vertellen welke tarieven hij moet instellen – de taak van de specialist is om er zelf achter te komen. Bepaal beter de te behalen KPI’s (KPI’s – Key Performance Indicators). We zullen het hieronder hebben over prestatie-indicatoren. Efficiëntie-analyse Zoals managementgoeroe Peter Drucker zei: “Je kunt niet managen wat niet kan worden gemeten.” Om te parafraseren: als u niet al uw marketingactiviteiten en verkeerskanalen meet en analyseert, kunt u nooit beweren dat u de volledige controle heeft over de marketing van uw bedrijf. Als u van plan bent de effectiviteit van online advertenties te analyseren, is het absoluut noodzakelijk dat u webanalysetellers op uw site installeert: Google Analytics, socialemediapixels. Bovendien moet het bijhouden van gebeurtenissen op de site en tellers worden geconfigureerd. En als uw bedrijf vaak telefonisch wordt gecontacteerd, moet u ook een oproepvolgsysteem gebruiken om oproepen bij te houden. Dankzij de berekeningen kunt u inschatten hoe succesvol een advertentiecampagne of welke andere marketingactiviteit dan ook was. Hiermee kunt u advertenties beheren op basis van gegevens: we kennen de indicatoren → we weten welke parameters we in advertentiecampagnes moeten specificeren. Door bijvoorbeeld handmatig biedingen in Google Ads te beheren, kunt u de vereiste maximum CPC-waarde voor elk zoekwoord berekenen, en door geautomatiseerde strategieën te gebruiken, kunt u de gewenste kosten van het bod of de winstgevendheid specificeren, die zal worden gebaseerd op een slim algoritme. Dezelfde indicatoren moeten worden gebruikt bij het afspreken van KPI’s met een aannemer. Als u veel verschillende kanalen gebruikt voor promotie, is de samenvatting en analyse van statistieken in de “één scherm” -modus ideaal. Het is dus handig om de effectiviteit van kanalen te vergelijken, de focus te verleggen naar problematische kanalen en budgetten opnieuw toe te wijzen aan de beste. Dit soort monitoring vereenvoudigt de krachtige gratis business intelligence-tool Power BI van Microsoft aanzienlijk. Laten we het samenvatten Het bedrijfsleven verafschuwt waardeoordelen. Het is voor hem van vitaal belang om de effectiviteit van marketingpromotie in cijfers te analyseren en budgetten opnieuw toe te wijzen aan de meest effectieve kanalen. Idealiter wilt u end-to-end-analyses opzetten en duidelijke rapporten verzamelen met berekende bedrijfsstatistieken voor elk kanaal. Maar de analyse-instelling zelf heeft geen invloed op de winstgroei: u moet de cijfers volgen, conclusies kunnen trekken uit de verkregen resultaten en advertentiecampagnes beheren op basis van gegevens. Succesvolle advertentiecampagnes!
Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com BE: +32 499 41 46 24 Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie |
https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html |