Tips bij een paniekaanval – tips om een paniekaanval te stoppen

19.4.2017 | 12:32

Krijg je soms te maken met plotseling aanvallen? Heb je alles al geprobeerd, van medicijnen tot en met alternatieve methodes? Heb je nood aan enkele tips tegen paniekaanvallen om die gevoelens van oncontroleerbaarheid te boven te komen? Als je een paniekaanval ondergaat, ben je verschrikkelijk eenzaam en het is gewoon verwoestend voor jezelf. Zelfs al is het bewezen dat het je fysiek geen kwaad doet, dan nog is de geestelijke beklemming die deze angststoornis met zich brengt dikwijls te zwaar om er mee om te gaan.

De volgende tips bij paniekaanvallen zullen je helpen om de graad en de duur ervan te beperken. Het is zeer belangrijk om alle tips toe te passen als je echt minder angst wil ervaren. De onderstaande suggesties zullen je helpen of je nu een algemene angststoornis hebt, of rijangst of angstaanvallen bij kinderen of je hebt al jaren te maken met paniekaanvallen.

 

5 Tips bij paniekaanvallen om de controle over die aanvallen te behouden

 

Het Dieet

We zijn wat we eten. Dit oude gezegde is een waarheid. Gezond eten biedt veel voordelen, maar als je te maken hebt met een drukkende angst dan is gezond eten absoluut een noodzaak. Paniekaanvallen werden geassocieerd met een lage bloedsuikerspiegel. Het voortdurend wijzigen van die bloedsuikerspiegel kan aanvallen veroorzaken. Daarom is het nodig om te eten met een beetje verstand. Eet dus veel verse groeten en fruit, zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnen krijgt en drink veel water. Er zijn enkele specifieke voedingsproducten die absoluut moeten vermeden worden, als je te maken hebt met paniekaanvallen. Cafeïne, suiker, bewerkte en geraffineerde producten, frisdranken allerhande en alcohol zouden allemaal moeten vermeden worden om paniekaanvallen onder controle te kunnen houden.

 

Oefeningen

Lichaamsoefeningen helpen om de stress, die eventueel een aanval kan uitlokken, te vermijden. Zelfs een wandelingetje van twintig minuten kan het stressniveau grotendeels verminderen. Probeer elke dag toch een vorm van fysieke activiteit te voorzien.

 

Ontspanning

De angst om de volgende paniekaanval en wanneer die zal toeslaan, houdt onze geest geregeld bezig. Daarom kan het vinden van een ontspanning of een hobby ons soms helpen om ons algemeen angstniveau in bedwang te houden.

 

Angstige gedachten elimineren

Eigenlijk kunnen we onze gedachten zelf beheren vooraleer een paniekaanval toeslaat. Op dit geestesniveau kunnen we onze angsten tegemoet treden. Probeer maar eens een aanval uit te lokken. Ik weet dat dit vreemd klinkt, maar dit kan je een gevoel van controle bezorgen over jouw angsten. Je moet dapper zijn en laat die paniekaanval geen controle over jou krijgen.

 

De 20 seconden Countdown (ontwikkeld doorJoe Barry-Panic Away System)

Deze tip bij paniekaanvallen werd ontwikkeld en vervolmaakt door Robert Haringsma, die duizenden mensen geholpen heeft om volledig vrij te worden van paniekaanvallen. Het idee is dat wanneer je een paniekaanval voelt opkomen je het twintig seconden geeft en geen seconde meer. Dit bezorgt je de controle over de aanval. Je kunt meer lezen over deze techniek en over tips tegen paniekaanvallen op mijn website.

 

 

 

 

 

https://www.depsycholoog.nl

Comments are closed